Opäť sa hlásime s pár zlepšovákmi, ktoré nám v minulom polroku pomohli vyriešiť problémy v učení spojené s dysfáziou. Pre tých, ktorí náše prvé dva články nečítali a mali by záujem klik sem :) 

tu je prvý: https://www.infora.sk/clanky/c35-mame-paky-na-edukacne-zlepsovaky-blog-s-tipmi-ako-zatocit-s-poruchami-reci-a-ucenia

tu druhý: https://www.infora.sk/clanky/c53-edukacne-zlepsovaky-2-cast-nase-domace-tipy-ako-zatocit-s-poruchami-reci-a-ucenia-blog

 

     Na úvod by som sa chcela veľmi pekne poďakovať za pozitívne ohlasy, veľmi ma teší, ak zlepšováky pomáhajú aj vašim drobcom. Práve preto, ak nám niečo zaberie, hneď fotím a som rozhodnutá sa s vami o to podeliť. Prvý polrok druhéro ročíka sme vďaka úžasnému prístupu školy, pani učitelky, aj špeci. pedagogičky zvládli super. Teda v rámci našich možností. Do tretieho ročíka nás čaká integrácia. 

 

MATEMATIKA - Určenie poradia PRED/ZA

     Matematika ide Dominu na výbornú. Ak nastane problém v matematike je to vtedy, keď má riešiť text - problém s pochopením prečítaného alebo nejaký abstraktný pojem. Raz prišiel domov s písomkou, mal všetko správne, až na úlohu, ktorá znela: 

Aké číslo je pred 18 ---- doplň, Aké čislo je za 5 ----- doplň, atď....

     Napriek tomu, že vie správne počítať, celú úlohu mal zle. Pýtam sa ho čo nepochopil, keď pred 18 dal 19. "Pozri mami, ja Ti to napíšem", napísal obe čísla vedľa seba a hovorí: "Aha veď 19 je pred 18", a ukázal mi to z opačnej strany. Sprava. Toto je ten problém, ktorý mávajú bežne úplne malé deti, nevedia zrkadlovo rozlíšiť pravú a ľavú, keď my stojíme oproti nim alebo nechápu, že PRED je vlastne ľavá strana a ZA je pravá na číselnej osi. Domi mi povie:  "No podľa toho, z ktorej strany to berieš."

     Áno, poznáte to určite aj vy, keď sa s mužom donekonečna viete hádať, kde je podľa neho hore a kde dole, u nás je to vždy pri rôznych tlačidlách. On mi povie stlač vrchné tlačidlo a ja stlačím spodné, pretože vrch ovládača na auto či TV a spodok, berieme každý z inej strany :-D.

     Takže tu bol problém. Nie v počítaní ale v pochopení kde je PRED a kde ZA. Spravila som mu preto na papier číselnú os, kde boli čísla pekne po sebe v rade do 20. Naľavo som napísala PRED a napravo ZA. Aby vizuálne pochopil, že smer doľava je vždy PRED a teda nižšie čísla, a doprava vždy ZA a teda vyššie čísla. Následne som nastrihala zelené papieriky s číslami do 20 a červené tiež s číslami do 20. Priložila som červené číslo dostredu a povedala som: "Ktoré číslo je PRED 10", pozrel na stranu kde bolo napísane PRED, podľa papiera vide, že sú to nižsie čísla vľavo, následne vzal zelenú 9 a položil ju pred 10. Takto sme to trénovali asi 15 minút. Viac netrebalo, a už mi sám z hlavy bez pozerania do papiera vedel odpovedať na otázky, ktoré číslo je pred, ktoré za. O týzdeň mali písomku presne s týmto zadaním a mal všetky príklady správne, toto u nás na 100% zabralo.  

 

 

 

ROZDELENIE SPOLUHLÁSOK

     Učiť sa rozdelenie spoluhlások, po ktorej ide aké i,y, a keď to už aj vieme, treba vedieť výnimky.Toto je memorovací masaker pre dieťa, ktoré nemá problém nieto pre dysfatika. S obrázkami nám ale ide všetko ľahšie, preto som mu vytvorila na každé slovo obrázok dala do euroobalu a nosí si to do školy. Na prvom papieri sú výnimky po tvrdých spoluhláskach D,T,N kde sa píše nie tvrdé ale mäkké i. Pomocou obrázkov sa toto celkom rýchlo naučil. Druhý obrázok slová s tvrdým y po tvrdej spoluhláske L.

 

 

TIP S E-MAILOM

     Domi má stále problém s písaním v zmysle tvorena viet, vynechávania písmen, spájania predložiek, gramatikou. Tak isto ho veľmi ťažko donútim čítať text so školskej čítanky. Tak nás napadlo založiť mu mailovú schránku vyslovene iba na tréning týchto zručností ako písanie, čítanie a tak isto písanie a diktovanie si niečoho z hlavy - taký autodiktát. Toto ho veľmi chytilo ! Štastný, že komu všetkému on napíše, písal maily celej rodine, oni mu odpisujú číta to sám, tvorí odpovede. Síce je tam milión dysgramatizmov ale aspoň takto trénuje. Každý deň sa pýta či mu neprišiel mail :-D, posiela babke fotky atď. Uvidíme dokedy mu to vydrží, ale aj keby len krátko, aspoň takto chvíľu trénoval. 

 

 

TIP NA ČÍTANIE

     Väčšina týchto detí nechce čítať. Ľady sme ale prelomili vybraním vhodných kníh. Čo to znamená? Domi číta ak:

  • má malý formát knihy, A5, A6 najčastejšie - berie si to často zo sebou a nieje tam toľko textu na strane
  • má kniha veľa obrázkov (napríklad jedna strana obrázok na druhej text, veľmi mu pomáha sa pri čítaní pozrieť na obrázok, takto chápe text lepšie) 
  • má kniha čitateľný font, veľké medzery medzi riadkami, málo textu na strane, písmená väčšej veľkosti, niečo takéto:

 

 

     Dúfam, že sme opäť inšpirovali a budeme veľmi radi ak pridáte aj svoje skúsenosti, ktoré zas pomôžu nám. Môžeme ich zapracovať do článku. Stačí napísať na infora@infora.sk

 

autor: Nataša Cvengrošová 

 

Načítavam