Dominik je druhák, čím sa výrazne zvýšili nároky na učenie. Som veľmi rada, že  situácia  ma opäť donútila rozmýšlať - nie, že by som bežne nie :-D, a môžem vám spísať naše ďalšie "edukačné zlepšováky". Tieto nám fungujú a výrazne zjednodušujú učenie. No nemohla som sa nepodeliť :). V prvom článku som napísala niečo o nás, Dominikovej diagnóze - špecificky narušenom vývine reči. Opísala som prvé pomôcky a tipy, ktoré nám pomáhali v prvom ročníku s učením a pamäťou. Celý si ho môžete prečítať tu: https://www.infora.sk/clanky/c35-mame-paky-na-edukacne-zlepsovaky-blog-s-tipmi-ako-zatocit-s-poruchami-reci-a-ucenia

Teraz sa zameriam na ďalšie problémy, ktoré nás trápili a ako sme ich zvládali.

 

Písanie a dysfázia

     Ako som minule spomínala narušený vývin reči nesúvisí iba s rečou ako takou ale s jej kompletým spracovaným v centre reči v mozgu.  Veľa detí s týmito poruchami  majú znížené sluchové vnímanie - nepočujú hlásky. Teda lepšie povedané počuje zvuk ale do rečového centra sa už hláska v správnom znení nedostane a nespracuje. Je to niečo podobné akoby na vás niekto rozprával mongolsky. Deti si postupne vlastnú reč napočúvajú a vedia komunikovať aj keď nepočujú správne. Keď však majú reč zachytiť na papier, poprípade si pamätať texty, je to problém.

    Diktáty boli v prvom ročníku katastofa, keď písmená nepočul logicky slovo nemohol napísať bol z toho zúfalý. Do druhého ročníka sme si dali záväzok, že to musíme zlepšiť. Ak nezachytí dĺžku mäkčene nech aspoň napíše diktované slovo. Všetky zlepšenia znížených funkcii - sluchová, vizuálna, atď sú len o pravidelnom precvičovaní. Treba len nájsť spôsob pre dieťa prijateľný. Ja som využila letné prázdniny. Viem, že Dominika momentálne nejviac zaujíma príroda a zvieratá a naplno som to využila. Precvičovanie dikátov by nemalo význam stretla by som sa len s plačom.

     Takto som vymyslela prázdninový denník. Na pláne sme mali výlety, cestovanie a spoznávanie jeho obľúbenej prírody a zvierat. Dohodli sme sa, že keď chce byť výskumník a záchranár zvierat mal by si každý deň zapisovať aspoň dvoma vetami. Budeme si tam lepiť fotky a spisovať zážitky. "Jasné každý objaviteľ musí mať denník"

     Uff....zabralo hovorím si. Prvé príspevky mali byť z dovolenky. Domi si každý večer buď sám hovoril čo chce napísať, alebo ja som mu diktovala.  Zapisoval aké zviera videl, čo zažil. Samozrejme robil chyby aj vzdoroval, keď sa mu nepodarilo slovo napísať. Nechal sa však opraviť a postupným neustálym diktovaním sa zlepšoval. Vlastne, bol to  každodenný diktát a ani o tom nevedel :). Za dva mesiace písal celé slová bez vynechávania hlások. Chyby ako dĺžka a mäkkosť sú tam stále ale všetko má svoj čas. Momentálne bol pre nás posun, že vôbec píše.

 

   

Prázdninový denník

 

Čítanie a dysfázia

   Čo sa týka úloh najväčší problém je u nás čítanie.  Paradoxne mu vôbec nejde najhoršie, ale v priebehu pár minút sa nedokáže koncentrovať, príde únava, štípanie očí. Opisuje mi, že text skáče, vlní sa. Sama vidím, že na čítanie vynakladá obrovské úsilie. Pokial nieje problém s očami, kedy by to vyriešili okuliare, treba hľadať iné riešenia. Po vyšetrení v CPPčke nám bolo povedané, že Domi má problém aj s pohybmi očí. Nejdú plynulo ale akoby v menších sekaniach. Toto môže spôsobovať skákanie riadkov, vlnenie, preskakovanie písmen spájanie textu. Niekedy vidí spojenú poslednú hlásku prvého slova s prvou druhého. Text akoby splýval a samozrejmá je zámena D a B.

     Naposledy dostali na úlohu dve strany v čítanke, nakoľko nemali už žiadnu inú písomnú úlohu. Už v aute mi rozpával ako je toho textu veľa, a že on to nebude čítať. Doma hotový horor, po prečítaní prvých 5 riadkov žmolenie očí plač. Pýtam, sa čo ti vadí. Odpoveď, je toho veľa a celé sa to spája. Spája? ako spája? No tie písmenká neviem ich akoby zaostriť (oči mal vyšetrené). Prvé čo ma napadlo zobrať A4 a zakryť mu text pod riadkom, ktorý číta aby nemal ten stres, že je toho veľa. Už toto výrazne pomohlo. Hovorím si, že je to len psychika proste nevidí, že koľko má ešte pred sebou a to ho ukľudňuje. Ale keď som si všimla, že takto číta dokonca plynulejšie hovorím si čo tak zakryť aj hornú časť. A tak som vzala A4 a vystrihla som iba dlhý tenký riadok vo veľkosti riadku v šlabikári. Domi prečítal obe strany bez plaču !!! síce to trvalo ale bez problémov čítal. Po skončení pozerám na papier a plesňem dlaňou do čela: "veď toto je čítacie okienkoooo!" Pre tých, ktorí nevedia, je to častá pomôcka pri čítaní dyslektikov, aby sa im práve nezlievali riadky a teda nato, že som študovala špeci pedagogiku som sa pekne hanbila, že mi to nenapadlo skôr. Utvrdilo ma to ale v tom, že nemusíte byť odborník, stačí sa dieťaťa iba pýtať prečo nechce, a na základe jeho požiadaviek viete vymyslieť riešenia. :)

 

 

Sústredenie a dysfázia

     Ako posledný tip je ako si pomôcť s úlohami a sústredením sa.  Väčšina detí s poruchami reči, učenia majú problém so sústredením. Ich mozog nato aby spracoval bežné info potrebuje oveľa dlhšie a zložitejšie dráhy (obe hemisféry majú problém so vzájomnou komunikáciou a preto sa tieto deti rýchlo unavia), celý proces prijímu info je zložitejší. Už od prvého ročníka nám funguje tento systém. Keď sme mali robiť úlohy naraz, spravil jednu a ďalšie sa už nevedel sústrediť, pozeral na papier a bol úplne neprítomný alebo prišiel obrovský plač, že máám vypnutý mozog už to nechápem. Spravili sme si časový systém. Domov prídeme, urobíme prvú úlohu, následne dám stopky na  15 minút keď si oddýchne - zahrá sa lego, pozrie si krátku rozprávku. Keď začnú pípať ideme na ďalšiu - už sám mi kričí pípajú a uteká ku stolu. Úplne bez jednej slzy urobí druhú a sám si natiahne stopky na ďalších cca 15minút, keď má opať voľno. Podobne spravíme tretiu aj štvrtú úlohu. Ak by som si tento "trik" nevymyslela úlohy by sme robili dve hodiny s obrovským revom. Skúste....Deti s rôznymi poruchami si musia často čas uchopiť zviditeľniť - stopky, kuchynské minutky, až vtedy sa orientujú a to ich ukľudní. Proste vedia, že to bude trvať odvtedy dovtedy veľa z nich čas abstraktne nechápe.

Základná vec, ktorá nám pomáha na sústredenie je SPÁNOK. Naozaj ísť spať o 8:00 aj keď s čítaním, cikaním, neustálym hladom a smädom zaspí až o 8:35. Toto sa nám však neskutočne osvedčilo. Keď mozog zdravého ďieťaťa potrebuje spánok u dieťaťa s poruchami to platí dvojnásobne. Celkovo režim a presne nalinkované činnosti tieto deti často potrebujú aspoň my určite.

 

 

Dúfam, že tieto zlepšováky pomôžu aspoň niekomu tak ako nám.

 

© 2017, všetky práva vyhradené, tento článok podlieha autorským právam, šírenie je možné len s vedomím autora alebo redakcie infora@infora.sk
 autor: Nataša Cvengrošová
Načítavam