Špeciálna pedagogička Monika Lőfflerová pracuje v oblasti špeciálnopedagogického výskumu na Pegagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Venuje sa deťom s autizmom a viacnásobným znevýhodnením. Do redakcie infora sme dostali  článok, ktorý sa zameriava na rozvoj detí predškolského veku s autizmom a mentálnou retardáciou. Opisuje ktoré oblasti a ako može rodič rozvíjať. Toto všetko sú veľmi dôležité informácie  v rámci domácej prípravy s dieťatkom.

         "V súčasnosti sa stále viac a zodpovednejšie začína riešiť integrácia a inkluzívne vzdelávanie detí so špeciálnymi vzdelávacími potrebami v školskom systéme. V minulosti táto téma bola tabuizovaná a podceňovaná. Medzi deti so špeciálnymi vzdelávacími potrebami patria i špecifické poruchy učenia a správanie. Každý rok sa pedagógovia materských škôl zaoberajú otázkou, či všetky deti sú pripravené na štart povinnej školskej dochádzky.  Z toho dôvodu je dôležité vedieť, či môžeme nejakým spôsobom odhaliť a ovplyvniť problémy so zvládaním trivia už v predškolskom veku vhodnými diagnostickými a intervenčnými metódami. Pripravili sme pre Vás rozpracované stimulačné programy pre 7 ročné dieťa- ĽMR, ŤMR, Autizmus.

 

Možnosti stimulácie  - Ľahká mentálna retardácia

 Stimulácia v oblasti poznávacích schopností:
- priraďovať a triediť predmety podľa tvaru, veľkosti a farby
- rozlišovať malý, veľký, prvý, posledný
- prikladať predmety na rovnaký obrázok, fotografiu
- párovať rovnaké obrázky
- doplniť chýbajúcu časť obrázku
- vyhľadávať bežné predmety v prostredí
- učiť poznávať funkcie predmetov

 

Stimulácia v oblasti  oblasti jemnej a hrubej motoriky:
- navliekať veľké korále, malé korále
- umiestniť predmety do správnych otvorov
- trhať, krčiť, skladať papier
- cvičiť správny úchop písadla, kresliť na veľký formát, postupne zmenšovať, spájať body
- nácvik strihania
- napodobniť hudobno-pohybové hry
- imitovať jednoduché pohyby

 

Stimulácia v oblasti komunikácie a verbálnych schopností:
- nadväzovať očný kontakt pri rôznych situáciách
- zdieľanie pozornosti
- opakovať jednotlivé slová, slovné spojenia
- opakovať básničky, spievať pesničky
- rozvíjať reč a myslenie

 

 

         triedenie podľa farieb                                                doplnenie chýbajúcich častí obrázku

 

 

          párovanie                                                                    skladanie časti obrázku

 

 

Možnosti stumulácie – Ťažká mentálna retardácia

Stimulácia v oblasti jemnej motoriky

  • sledovanie predmetov  (nájde skrytý predmet pod 1 z 2 prikrývok)
  • odkladanie ( zasunie veľký kolík do dierkovaného panelu, vloží kruh do tvarového panelu – bez možnosti voľby, stavia vežu zo 6 kociek)
  • kreslenie  (drží pastelku, zanecháva pastelkou stopy na papieri, spontánne čmára, napodobňuje zvislú čiaru)
  • knihy  (ukazuje na obrázky na stránke, pomáha otáčať stránky, otáča stránky leporela, otáča 2 – 3 stránky papierovej knihy  súčasne, otáča stránky papierovej knihy po jednej)
  • manipulácia  (manipuluje s predmetom pomocou oboch rúk, napodobňuje skladanie papiera, rieši jednoduché problémy pomocou nástrojov)

 

Stimulácia v oblasti komunikácie a verbálnych schopností:

  • reaguje na vlastné meno tak, že sa otočí
  • reaguje na prísny príkaz prerušením činnosti
  • máva alebo tlieska na slovný príkaz
  • nájde známy pomenovaný predmet
  • nájde člena rodiny podľa mena
  • neverbálne sa zapájať do hry
  • vítať známeho dospelého
  • napodobniť činnosti – tlieskanie, mávanie na rozlúčku
  • napodobňovať známe a potom nové posunky
  • napodobniť pohyby tváre

 

 

  knihy - ukazuje na obrázky, otáča stránky leporela, napodobňovanie pohybov tváre, mimika, gestika mávanie tlieskanie

 

 

sledovanie fixácia predmetu hrazdička                                                       porovnáva, hľadá

 

Možnosti stimulácie - Autizmus

Stimulácia v oblasti jemnej motoriky:

  • - zložiť jednoduchý hlavolam so 6 vybranými dielmi
  • - zložiť hlavolam z 3 do seba zapadajúcich dielov
  • - napodobniť stavanie vlaku
  • - porovnávať predmety s obrázkami, možnosť 2 volieb
  • - porovnávať obrázky, možnosť 2 volieb
  • - na pokyn podať jeden predmet
  • - porovnávať tvary, možnosť 3 volieb
  • - porovnávať farby, možnosť 2 volieb, 4 rôzne farby
  • - napodobňovať kruhové čmáranie
  • - napodobňovať vodorovné čiary
  • - držať pastelku prstami
  • - kresliť znaky na papier
  • - napodobňovať kruh
  • - kopírovať kruh
  • - navliecť 4 stredne veľké korálky
  • - strihať nožničkami
  • - odskrutkovať hračku so závitmi
  • - postaviť vežu zo 6 kociek stavebnice
  • - postaviť vežu z 8 kociek
  • - zasunúť 6 malých kolíkov do dierkovaného panelu
  • - ukazovať na podrobnosti v knihe
  • - samostatne si pozerať knižky

 

Stimulácia v oblasti komunikácie a verbálnych schopností:

  • - zapájať sa do konverzácie slovami
  • - hovoriť o sebe v 3. osobe (menom)
  • - expresívna slovná zásoba z 50 slov
  • - vyjadrovať vlastníctvo 2 slovnými výrazmi
  • - vyjadriť voľbu slovami áno – nie
  • - používať výrazy vyjadrujúce činnosť (4rôzne)
  • - zarecituje 1 riekanku (s niekoľkými chybami)
  • - predviesť 10 činností
  • - splniť 2 slovný príkaz (možnosť voľby z 2 predmetov/ 2 činností)
  • - ukázať na 5 častí tela
  • - ukázať na seba, keď sa ho opýtame „Kde je Vladko ?“
  • - reagovať  na príkaz  „Daj mi ... a ...“ (možnosť 4 volieb)
  • - počúva rozprávku
  • - vyberie pomenovaný predmet – možnosť 4 volieb

 

 

ukazuje na obrázky v knihe, listuje, počúva rozprávku, trénovanie pokynu vybrať správny predmet, triedenie

 

Pomôcky:

           Mnoho názorných pomôcok (obrázky, makety, písmená, číslice), kocky, puzzle, vkladacie obrázky, vystrihovačky, omaľovánky, tvary, rôzne materiály, pomôcky na rozvoj jemnej a hrubej motoriky, na manipuláciu s predmetmi, pomôcky na precvičovanie výslovnosti hlások, súbory obrázkov, riekaniek, obrázková abeceda, stimulačné pomôcky, spoločenské hry, obrázkový a metodický materiál na podporu prirodzeného vývinu reči, názorné pomôcky.

          Ďakujeme krásne za článok. Ak viete aj vy prispieť niečím zaujímavým napíste nám na infora@infora.sk. Radi Váš článok uverejníme.

 

 

 

 

autor: Monika Lőfflerová

grafické spracovanie zalomenie: Nataša Cvengrošová

 

 

 

 

 

 

Načítavam