Špeciálna pedagogička Monika Lőfflerová pracuje v oblasti špeciálnopedagogického výskumu na Pegagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Venuje sa deťom s autizmom a viacnásobným znevýhodnením. Do redakcie infora sme dostali článok, ktorý sa zameriava na rozvoj detí predškolského veku s autizmom a mentálnou retardáciou. Opisuje ktoré oblasti a ako može rodič rozvíjať. Toto všetko sú veľmi dôležité informácie v rámci domácej prípravy s dieťatkom.
"V súčasnosti sa stále viac a zodpovednejšie začína riešiť integrácia a inkluzívne vzdelávanie detí so špeciálnymi vzdelávacími potrebami v školskom systéme. V minulosti táto téma bola tabuizovaná a podceňovaná. Medzi deti so špeciálnymi vzdelávacími potrebami patria i špecifické poruchy učenia a správanie. Každý rok sa pedagógovia materských škôl zaoberajú otázkou, či všetky deti sú pripravené na štart povinnej školskej dochádzky. Z toho dôvodu je dôležité vedieť, či môžeme nejakým spôsobom odhaliť a ovplyvniť problémy so zvládaním trivia už v predškolskom veku vhodnými diagnostickými a intervenčnými metódami. Pripravili sme pre Vás rozpracované stimulačné programy pre 7 ročné dieťa- ĽMR, ŤMR, Autizmus.
Možnosti stimulácie - Ľahká mentálna retardácia
Stimulácia v oblasti poznávacích schopností:
- priraďovať a triediť predmety podľa tvaru, veľkosti a farby
- rozlišovať malý, veľký, prvý, posledný
- prikladať predmety na rovnaký obrázok, fotografiu
- párovať rovnaké obrázky
- doplniť chýbajúcu časť obrázku
- vyhľadávať bežné predmety v prostredí
- učiť poznávať funkcie predmetov
Stimulácia v oblasti oblasti jemnej a hrubej motoriky:
- navliekať veľké korále, malé korále
- umiestniť predmety do správnych otvorov
- trhať, krčiť, skladať papier
- cvičiť správny úchop písadla, kresliť na veľký formát, postupne zmenšovať, spájať body
- nácvik strihania
- napodobniť hudobno-pohybové hry
- imitovať jednoduché pohyby
Stimulácia v oblasti komunikácie a verbálnych schopností:
- nadväzovať očný kontakt pri rôznych situáciách
- zdieľanie pozornosti
- opakovať jednotlivé slová, slovné spojenia
- opakovať básničky, spievať pesničky
- rozvíjať reč a myslenie
triedenie podľa farieb doplnenie chýbajúcich častí obrázku
párovanie skladanie časti obrázku
Možnosti stumulácie – Ťažká mentálna retardácia
Stimulácia v oblasti jemnej motoriky
- sledovanie predmetov (nájde skrytý predmet pod 1 z 2 prikrývok)
- odkladanie ( zasunie veľký kolík do dierkovaného panelu, vloží kruh do tvarového panelu – bez možnosti voľby, stavia vežu zo 6 kociek)
- kreslenie (drží pastelku, zanecháva pastelkou stopy na papieri, spontánne čmára, napodobňuje zvislú čiaru)
- knihy (ukazuje na obrázky na stránke, pomáha otáčať stránky, otáča stránky leporela, otáča 2 – 3 stránky papierovej knihy súčasne, otáča stránky papierovej knihy po jednej)
- manipulácia (manipuluje s predmetom pomocou oboch rúk, napodobňuje skladanie papiera, rieši jednoduché problémy pomocou nástrojov)
Stimulácia v oblasti komunikácie a verbálnych schopností:
- reaguje na vlastné meno tak, že sa otočí
- reaguje na prísny príkaz prerušením činnosti
- máva alebo tlieska na slovný príkaz
- nájde známy pomenovaný predmet
- nájde člena rodiny podľa mena
- neverbálne sa zapájať do hry
- vítať známeho dospelého
- napodobniť činnosti – tlieskanie, mávanie na rozlúčku
- napodobňovať známe a potom nové posunky
- napodobniť pohyby tváre
knihy - ukazuje na obrázky, otáča stránky leporela, napodobňovanie pohybov tváre, mimika, gestika mávanie tlieskanie
sledovanie fixácia predmetu hrazdička porovnáva, hľadá
Možnosti stimulácie - Autizmus
Stimulácia v oblasti jemnej motoriky:
- - zložiť jednoduchý hlavolam so 6 vybranými dielmi
- - zložiť hlavolam z 3 do seba zapadajúcich dielov
- - napodobniť stavanie vlaku
- - porovnávať predmety s obrázkami, možnosť 2 volieb
- - porovnávať obrázky, možnosť 2 volieb
- - na pokyn podať jeden predmet
- - porovnávať tvary, možnosť 3 volieb
- - porovnávať farby, možnosť 2 volieb, 4 rôzne farby
- - napodobňovať kruhové čmáranie
- - napodobňovať vodorovné čiary
- - držať pastelku prstami
- - kresliť znaky na papier
- - napodobňovať kruh
- - kopírovať kruh
- - navliecť 4 stredne veľké korálky
- - strihať nožničkami
- - odskrutkovať hračku so závitmi
- - postaviť vežu zo 6 kociek stavebnice
- - postaviť vežu z 8 kociek
- - zasunúť 6 malých kolíkov do dierkovaného panelu
- - ukazovať na podrobnosti v knihe
- - samostatne si pozerať knižky
Stimulácia v oblasti komunikácie a verbálnych schopností:
- - zapájať sa do konverzácie slovami
- - hovoriť o sebe v 3. osobe (menom)
- - expresívna slovná zásoba z 50 slov
- - vyjadrovať vlastníctvo 2 slovnými výrazmi
- - vyjadriť voľbu slovami áno – nie
- - používať výrazy vyjadrujúce činnosť (4rôzne)
- - zarecituje 1 riekanku (s niekoľkými chybami)
- - predviesť 10 činností
- - splniť 2 slovný príkaz (možnosť voľby z 2 predmetov/ 2 činností)
- - ukázať na 5 častí tela
- - ukázať na seba, keď sa ho opýtame „Kde je Vladko ?“
- - reagovať na príkaz „Daj mi ... a ...“ (možnosť 4 volieb)
- - počúva rozprávku
- - vyberie pomenovaný predmet – možnosť 4 volieb
ukazuje na obrázky v knihe, listuje, počúva rozprávku, trénovanie pokynu vybrať správny predmet, triedenie
Pomôcky:
Mnoho názorných pomôcok (obrázky, makety, písmená, číslice), kocky, puzzle, vkladacie obrázky, vystrihovačky, omaľovánky, tvary, rôzne materiály, pomôcky na rozvoj jemnej a hrubej motoriky, na manipuláciu s predmetmi, pomôcky na precvičovanie výslovnosti hlások, súbory obrázkov, riekaniek, obrázková abeceda, stimulačné pomôcky, spoločenské hry, obrázkový a metodický materiál na podporu prirodzeného vývinu reči, názorné pomôcky.
Ďakujeme krásne za článok. Ak viete aj vy prispieť niečím zaujímavým napíste nám na infora@infora.sk. Radi Váš článok uverejníme.
autor: Monika Lőfflerová
grafické spracovanie zalomenie: Nataša Cvengrošová