Veľmi sa teším, že som našla podobne zanietenú špeciálnu pedagogičku Katarínu Kubasovú, ktorá chce rodičom prinášať skvelé  nápady a ešte radšej som našej spolupráci. Rád a tipov ako pracovať s deťmi ale aj dospelými v rámci podpory školských zručností alebo kognitívnych funkcii ako pamäť poznávanie, učenie, nieje nikdy dosť.  Katarína pracovala s deťmi s poruchami učenia, ADHD a Aspergerovým syndrómom. Svoje skúsenosti odovzáva ďalej prostredníctvom prednášok praktických rád rodičom. Tipy, ktoré v článku spomenula môžu využiť nielen rodičia detí zo zdravotným znevýhodnením či poruchami učenia, ale v obmenách  aj terapeuti pri práci s dospelými a seniormi.

 

Rozvíjanie pravo - ľavej orientácie a zrakovej pamäte

Katarína: "Stačí si urobiť dve kôpky s bežnými vecami a presne si určiť, ktorá je pravá a ktorá ľavá. Dieťa sa otočí a vy jednu vec zoberiete a dieťa má povedať, z ktorej kopy bola odobratá. Potom môžete kopy pomiešať a zoberiete dve veci.
Posledný level je keď zoberiete viac vecí a dieťaťu ich neukážete a samo musí prísť na to, ktoré veci boli odobraté a z ktorej kopy.
Skúste na kúpalisku alebo pri mori."

          Túto aktivitu môžeme realizovať aj so seniormi predmety však zvolíme reminiscenčné (spomienkové) niečo čo im pripomína minulosť to sa im väššinou lepšie pamätá. Ak spomienkové predmety nemáme môžeme vytlačiť kartičky s obrázkami (kukučkové hdiny, šijací stroj, rodinný dom....)"

 

 

Správny úchop

          Katarína: "Ponúkam dva triky, ktoré im môžu pomôcť. Prvý je pomocou krúžku, ktorý si dieťa navlečie na prsty (malíček a prstenník). A druhý je pomocou štipca, ktorý sa upevní na ceruzku, pero a opäť ho chytí dvoma prstami.
Tieto dve pomôcky pomáhajú dieťaťu viac si uvedomiť, že na správnom úchope participujú len tri prsty: palec, ukazovák, ...prostredník. Dieťa si to pomocou nich môže skúšať a potom opäť bez nich.
           Je veľmi dôležité, aby aj detičky, ktoré majú isté obmedzenia, kreslili, maľovali.... rozvíjali si motoriku ruky a prstov. Lebo keď nebudeme stimulovať a rozvíjať ruku, prsty, bude veľká časť mozgu neaktívna."

 

 

 

 

Nácvik správneho sklonu písadla

          Gumička natiahnutá na ruke je dobrým trikom ako "zatočiť" so zlým sklonom písadla. Ale čo s tým, keď dieťa gumičku natiahnutú na ruke a ceruzke neakceptuje? Odporúčam skúsiť plastelínu (na fotke je inteligentná plastelína), ktorou obalíte koniec ceruzky, pera. A tým sa dosiahne správny sklon.

 

 

 

Poruchy učenia, pozornosti - melódia vety, otáznik, výkričník, bodka
 

          Oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie, zvolacie a želacie vety. Deti s poruchami učenia a pozornosti často za vetami nedávajú znamienka. Rozoznávanie jednotlivých viet je pre nich ešte náročnejšie. Často nevnímajú zmenu melódie, príkaz, zvolanie či želanie.
Na lepšie uvedomenie si hranice viet a vnímanie jej melódie, je dobré zapojiť pohyb. Dieťaťu hovoríte vety a ono pohybom znázorňuje bodku: čupnutie, otáznik: zdvihnutie jednej nohy a pokrčenie ruky, výkričník: obe ruky vystreté nad hlavou. Zapojenie viac zmyslov do učenia je efektívnejšie a je pre deti aj zaujímavejšie.

 

  

... bodka .... otáznik ...... výkričník .....

 

Priestorová orientácia

          Priestorovú orientáciu a aj zrakové vnímanie môžeme rozvíjať aj vďaka tejto didaktickej pomôcke. Veľa detí má problém s predložkami či príslovkami, nevie ich správne používať. Pri otázke, aby dieťa povedalo dve vety s použitím predložiek NA a NAD, zostane nejedno dieťa zaskočené.
Táto hra nenásilným a veľmi účinným spôsobom trénuje správne používanie predložiek, prísloviek a vôbec rozvíja slovnú zásobu. Dieťa zostaví podľa predlohy obrázok a potom môže opísať, ktorý kruh je na, pod, vedľa zľava, vedľa sprava, medzi, hore, dole....
Alebo dieťa dáva inštrukcie a vy staviate podľa nich: najmenší žltý kruh dáme vedľa zľava najväčšieho červeného kruhu.......

 

 

 

Serialita

          Katarína: "Serialita znamená postupnosť, teda istú schopnosť vykonávať činnosť, úlohu v logickom slede a presne určenom poradí. Serialitu potrebujeme v bežnom živote, napr. pri viazaní šnúrok, pri varení, pri riešení matematických rovníc.... Veľa detí ju má oslabenú. Nedokážu si zapamätať jednotlivé kroky v presnom poradí ako majú ísť za sebou. Preto niektoré deti ani v 8 rokoch si nedokážu zapamätať presný postup pri viazaní šnúrok. Serialita sa prenáša aj do vnímania čas...u, to znamená, že mechanicky vymenovať dni v týždni či mesiace v roku dieťa dokáže, ale povedať, čo nasleduje po strede alebo aký mesiac je pred júnom, to nevie.
Serialita sa dá trénovať cvičeniami, keď dieťa musí zachovať presné poradie. Pri väčších deťoch môžeme dávať náročnejšie kombinácie, tvarovo podobné písmená, pri mladších deťoch rodič môže nakresliť jednotlivé geometrické tvary a dieťa v presnom poradí pokračuje. U predškolákov sa serialita môže trénovať pomocou korálok, dieťa musí pokračovať podľa presného vzoru, ako rodič navlečie."

Podobne môžeme opäť vytvoriť cvičenie pre ľudí s Alzheimerom alebo seniorov vytvorením spomienkových obrázkov ako sme písali vyššie. Vytlačenie spomienkových obrázkov (dobové foto, písací stroj, vreckové hodiny atd).

 

 

 

Hmat

          Je často podceňovaný. Pritom už malinké deti berú všetko do rúk a prostredníctvom hmatu sa oboznamujú s vecami okolo nás. Deti potrebujú mať dostatok hmatových podnetov, lebo vďaka nim si vytvárajú predstavu o nich. Vedia im priradiť vlastnosti, vedia si o nich vytvoriť príbeh. Hmat veľmi úzko súvisí s rozvojom slovnej zásoby.
Toto je skvelá aktivita, ktorou môžeme rozvíjať hmat. Deti s poruchami učenia majú často slabšiu slovnú zásobu. Aj takto ju môžeme podporiť, deti budú hovoriť čo najviac prídavných mien, ktoré im daný predmet pripomína.

 

 

 

Počítanie a tréning jemnej motoriky

Jednoduchá a zábavná aktivita. Deti mali vypočítať príklady a pripnúť príslušný počet spiniek. Skúste aj s Vašimi deťmi - prvákmi.

 

 

 

Ako na jemnú motoriku v lete?

          V lese môžete využiť šišky, na ktoré navlečiete gumičky a dieťa ich má dávať dole. Poriadne ich treba zamotať, aby sa potrápili aj väčšie deti. Je dobré, keď je šiška ostrá, pichľavá, lebo práve tým sa stimulujú nervové ukončenia prstov. Dieťa používa iba ukazovák a palec.

 

 

        

          V budúcnosti pre vás pripravujeme ďalšie zaujímave tipy na edukačné alebo terapeutické aktivity. Budeme sa tešiť spolupráci ďalších odborníkov. Špeciálnej pedagogičke Kataríne Kubasovej ďakujeme, že sa s nami podelila o jej zlepšováky. Ak máte aj vy nápady podeľte sa s nimi na infora@infora.sk. Radi ich zverejníme.

 

 

 

Autor: Katarína Kubasová, špeciálny pedagóg

grafická úprava, zalomenie: Nataša Cvengrošová

 

 

 

 

Načítavam